• Spotkanie profilaktyczne – Przeciwdziałanie przemocy i agresji szkolnej i rówieśniczej

          • W czwartek 18 kwietnia w naszej szkole odbyło się spotkanie profilaktyczne dotyczące przemocy i agresji szkolnej i rówieśniczej przeprowadzone przez Panią Ilonę Dzido – dyrektor Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Biłgoraju.

            Uczniowie zostali zapoznani ze specyfiką Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz uświadomieni, że istnieje nie tylko przemoc fizyczna, ale również psychiczna, która prowadzić może do zachowań suicydologicznych, depresji lub wyalienowania rówieśniczego. Dowiedzieli się jak rozpoznawać sytuacje konfliktowe, zapobiegać eskalacji konfliktów doprowadzających do agresji rówieśniczej, a także pomagać kolegom i koleżankom w sytuacjach kryzysowych, szukać pomocy dla siebie i bliskich w sytuacjach kryzysowych oraz jak przeciwdziałać konfliktom rówieśniczym.

            Pani dyrektor zwróciła uwagę na to, jak ważne są empatia, szacunek, tolerancja, kultura, pomoc, wsparcie, życzliwość, uprzejmość. To cechy, które zawsze są i będą na wagę złota w każdym środowisku i w każdym czasie, a w specyfice szkolnych realiów są one szczególnie ważne, ponieważ wpływają na poprawę bezpieczeństwa i przyjaznej atmosfery w szkole.

          • NEGATYWNY WPŁYW GIER KOMPUTEROWYCH NA ROZWÓJ POZNAWCZY I SPOŁECZNY DZIECI

          •           Gry komputerowe i ich wirtualny świat fascynują naszych podopiecznych swoją różnorodnością i łatwością dostępu. Stanowią integralną część życia wielu współczesnych dzieci. Ich popularność jest tak duża jaką niegdyś miały gry planszowe: warcaby, szachy czy eurobiznes. Jednak to ich obecność wywołuje gorące dyskusje wśród rodziców, pedagogów  i psychologów, dotyczące wpływu na młode umysły.

                      Nie można zaprzeczyć, że gry komputerowe mają wpływ na rozwój dziecka, jednak ten wpływ nie jest jednoaspektowy i tym samym  trudno jednoznacznie go określić. Wpływ gier komputerowych na rozwój dziecka jest złożony oraz zależy od wielu czynników, tj.: rodzaj gier i czas spędzony przed ekranem.

                      Dzieci spędzają coraz więcej czasu przed ekranami telefonów, konsol oraz komputerów. Najczęściej jest to kosztem innych aktywności czy tradycyjnych relacji z koleżankami i kolegami. Zdarza się również, że jest to kosztem snu.  W skrajnych sytuacjach może to prowadzić nawet do uzależnienia i odbić się na zdrowiu psychicznym i fizycznym. Gry ograniczają  aktywność fizyczną dzieci i prowadzą do nadwagi, wad postawy czy pogorszenia wzroku. Mogą prowadzić także do skrzywienia kręgosłupa czy odrętwienia palców i dłoni

                      Ponadto często mają nieodpowiednie treści: agresywne, przemocowe i wulgarne. Z kolei one   mogą mieć zły wpływ na rozwój emocjonalny dzieci. Dodatkowo poprzez zamazanie granicy między światem wirtualnym a realnym, prowadzi do nieodpowiednich zachowań   w życiu codziennym.

                      Od kilku lat w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny KUL prowadzone są badania nad wpływem gier komputerowych na dzieci oraz młodzież. Badania te ukazują, że chłopcy korzystający z gier agresywnych byli bardziej porywczy, egocentryczni. Cechowało ich  nastawienie na kierowanie innymi. Osoby te wykazywały również niższy poziom empatii niż chłopcy, którzy nie grali w gry komputerowe. Udowodniono też, że chłopcy spędzający czas przed grami komputerowymi posiadają poważne trudności w kontaktach międzyludzkich. Poza tym są  obojętni na drugiego człowieka i nastawieni na rywalizację. 

                      Należy również zauważyć, iż osoby te odseparowują się od życia rodzinnego. Kolejnym negatywnym aspektem gier komputerowych i konsolowych jest to, że można się od nich bardzo łatwo uzależnić. Według członków Stowarzyszenia KARAN „(…) uzależnienie należy postrzegać w kategoriach procesu, który obejmuje szereg zmian zachowania, myślenia i odczuwania, powstających i pogłębiających się na przestrzeni czasu”. Brian Dudley, założyciel pierwszej w Wielkiej Brytanii kliniki dla osób uzależnionych od gier sieciowych uważa, że uzależnienie od gier komputerowych i konsolowych jest „to nałóg podobny do wszystkich innych uzależnień (…) u nałogowców pojawiają się problemy zdrowotne i zaburzenia w sposobie odżywiania”.

                      Świat gier komputerowych, chociaż tak bogaty w liczbę uczestników,  stwarza ryzyko izolacji społecznej i wycofania ze świata realnego. Utrudnia tym samym rozwój zdolności interpersonalnych, nawiązywanie oraz utrzymywanie relacji.

                      Wreszcie, last but not least, dzieci wydają w grach pieniądze na różnego rodzaju wirtualne gadżety, nie w pełni uświadamiając sobie jaki jest ich realny koszt dla budżetu domowego. Dziecko po zafascynowaniu się daną grą wymusza na rodzicach kupowanie gadżetów z nią związanych, tzn. plecaków, figurek, ubrań itp. Prowadzi to do pojawienia się różnic między dziećmi. Dzieci pochodzące z zamożniejszych rodzin często są obdarowywane owymi gadżetami, natomiast te z biedniejszych rodzin nie mogą sobie pozwolić na ich kupno. Może to skutkować odizolowaniem tych dzieci od reszty rówieśników.

                      Pamiętajmy, że gry są nieusuwalną częścią świata wielu dzieci. Będą obecne w ich życiu, bez względu na to, czy nam się to podoba, czy nie. Jednak problem polega na tym w jaki sposób, nie pozbawiając dzieci korzyści z samego grania, ograniczyć jego negatywny wpływ na ich rozwój.

                      Najważniejsze jest ustalenie zasad, np.:

            - gramy tylko przez określony czas w ciągu dnia i/lub w określone dni tygodnia;

            - zaczynamy nie wcześniej oraz kończymy nie później niż  o określonej porze;

            - nie wydajemy więcej niż określoną kwotę;

            - można w tym celu skorzystać z aplikacji kontroli rodzicielskiej;

            - jeżeli dziecko już gra, to lepiej żeby grało z rówieśnikiem niż samo i żeby miało odpowiednie warunki, jak np. oświetlenie, wygodne krzesło;

            - najważniejsze, zachęcajmy dziecko do innych aktywności, np. do ruchu na świeżym powietrzu, zabawy z rówieśnikami, czytania, kontaktu.

            KAŻDA GRA, NAWET KOMPUTEROWA MOŻE BYĆ BEZPIECZNA DLA NASZYCH DZIECI, JEDNAK JEJ TREŚCI I CZAS KORYSTANIA Z NIEJ , MUSZĄ BYĆ DOSTOSOWANE DO WIEKU ROZWOJEGO NASZYCH PODOPIECZNYCH. –  A Andrzejewska

            BIBLIOGRAFIA

            1. Harwas–Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

            2. Andrzejewska A., (Nie)Bezpieczny komputer – od euforii do uzależnień, Wyd. APS, Warszawa 2008.

            Strony internetowe:

            1. www.wydawnictwowsge.edu.pl, data wejścia 02.04.2024 r.

            2. www.repozytorium.uni.wroc.pl, data wejścia 02.04.2024 r.

             

          • VII Szkolny Pokaz Talentów

          • "Nie można pytać życia o sens, można mu tylko sens nadać... 
            Cała wielkość naszej przygody polega na życiu, które przychodzi do nas 
            z pustymi rękoma, lecz opuścić nas może wzbogacone i przekształcone." 
             

            Romain Gary

             

            Dnia 26 marca w naszej szkole odbyła się już VII edycja Szkolnego Pokazu Talentów, w którym wzięli udział wszyscy uczniowie, prezentując swoje niezwykłe pasje i umiejętności.  Występy oglądała nie tylko cała społeczność szkolna, ale również rodzice oraz Wójt Gminy Księżpol Pan Jarosław Piskorski.

            Celem tego wydarzenia było promowanie talentów naszych uczniów, odkrywanie ich uzdolnień, rozwijanie kreatywności, a także pokazanie różnorodnych form spędzania wolnego czasu.  Na scenie zostały zaprezentowane wiersze, piosenki w języku polskim i angielskim, animacje komputerowe, choreografie taneczne, prace plastyczne oraz układy gimnastyczne.  Dodatkowym elementem tegorocznego pokazu był konkurs na Najpiękniejszą Panią Wiosnę. Wystartowało aż 18 uczestników, spośród których komisja wyłoniła i nagrodziła zwycięzców.

            Każdy uczeń ma jakiś talent, a nasza szkoła przyczynia się do ich odkrywania, promocji i wspierania.

            Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

             

          • Ogólnopolski Projekt Zabawa Sztuką

          • Grupa 5-6 - latków wykonała  zadanie nr 20 "Kij deszczowy". Poznaliśmy wygląd i brzmienie instrumentu, przedszkolaki zobaczyły typowe aborygeńskie wzory oraz tańce a następnie same wykonały własne, grające kije deszczowe.

          • 8 marca

          • Z okazji Dnia Kobiet w naszym przedszkolu zostały zorganizowane przez panią z Powerlandu warsztaty wykonywania świec żelowych. Dzieci miały możliwość poznania etapów powstawania ozdobnej świecy żelowej.

            Pracowały bardzo chętnie i wytrwale przy wykonywaniu własnej świecy.

            Na koniec dzieci wesoło bawiły się bańkami mydlanymi. Każdy uczestnik warsztatów dostał piękny ręcznie wykonany kwiatek oraz wykonaną własnoręcznie świeczkę.

          • Warsztaty plastyczne

          • W dniach 28 lutego i 6 marca odbyły się w naszej szkole warsztaty plastyczne dla rodziców. Panie Anna Borowiec i Jadwiga Paluch pokazały zainteresowanym mamom, jak można wykonać różne kwiaty z krepiny, bibuły i serwetek. Inspiracją do przeprowadzenia takich warsztatów był pomysł mam z Rady Rodziców, by zorganizować kiermasz wielkanocny. Do  akcji z dużym zaangażowaniem przyłączyły się również panie z Klubu Seniora „Złota jesień „ z Rakówki poproszone o wsparcie przez przewodniczącą Rady Rodziców. Efektem pracy uczestniczek warsztatów były piękne palmy i stroiki wielkanocne. Swój wkład mieli także uczniowie klas V i VI, którzy oddali na kiermasz włóczkowe kurczaczki i zajączki wykonane na lekcjach plastyki. Serdecznie dziękujemy wszystkim za zaangażowanie a zwłaszcza Paniom z Klubu Seniora.

          • Wielkanocne zajączki

          • W dniu dzisiejszym grupa 3-4 latków odwiedziła Bibliotekę Publiczną przy Szkole Podstawowej w Rakówce.

            W bibliotece dzieci wysłuchały pięknego wierszyka pt.: „Wielkanoc”. Następnie wykonały wielkanocne zajączki.

            Praca sprawiła im dużo radości i wspólnej zabawy.

          • Jak powstaje książka – warsztaty biblioteczne w oddziale 5-6 latków

          • Kto pisze książki? Kto rysuje do nich obrazki? Gdzie są drukowane? Na te i inne ważne pytania odpowiedzi  próbowały udzielać  dzieci z grupy 5-6 latków.

            Biblioteka szkolna wraz z wychowawcą oddziału 5-6 latków zorganizowała warsztaty na temat tego jak powstaje książka. To ciekawe spotkanie zostało połączone z obchodzonym corocznie  „Dniem kota”. W czasie zajęć dzieci wysłuchały bajki „Kot w butach”, a następnie miały okazję obejrzeć inne książki, których bohaterem był kot.  Dzieci bardzo chętnie rozmawiały o tym co czytają w domu, opowiadały kto im czyta i dlaczego lubią słuchać różnych przygód i opowieści. Dowiedziały się kto to jest ilustrator, jak również kogo nazywamy autorem. Bardzo dobrze rozwiązały quiz na temat Kici Koci - bohaterki popularnej serii książek. Dzieci wykonały maski kota, z którymi mogły sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie. Na koniec spotkania obejrzały słynną bajkę o kocie Filemonie.

            Podczas zajęć nasi najmłodsi uczniowie nie tylko miały dobrą zabawę i miło spędziły czas, ale również dowiedziały się wielu ciekawych i nowych informacji o książkach i sposobie ich powstawania.

          • DZIEŃ KOTA

          • 15.02 z okazji DNIA KOTA grupa 3-4 latków odwiedziła bibliotekę publiczną.

            Dzieci wysłuchały opowiadania o kocie, a następnie wykonały pięknego kota z przygotowanych wcześniej elementów. Na zakończenie dzieci wypożyczyły książki o kotach.

          • WALENTYNKI

          • Walentynki to dla wielu osób  wyjątkowy dzień. Jest to czas wyznawania miłości, sympatii i przyjaźni. Uczniowie naszej szkoły chętnie celebrują tradycję wzajemnego obdarowywania się miłymi liścikami oraz ozdobnymi karteczkami. W tym roku tradycyjnie  Samorząd Uczniowski zorganizował pocztę walentynkową. Już kilka dni przed tym świętem przygotowana i pięknie ozdobiona skrzynka czekała na kartki. Każdy z uczniów naszej szkoły mógł wrzucić do niej swoją walentynkę. Poczta cieszyła się dużym zainteresowaniem. Korespondencja została rozdana podczas uroczystego apelu. Wszystkie kartki były niezwykle kolorowe i starannie przygotowane. Oprócz uczniów kartkami obdarowani zostali także nasi nauczyciele.

          • Powiatowe Igrzyska Dzieci w Tenisie Stołowym

          • W dniu 16 lutego 2024 reprezentacja naszej szkoły wzięła udział w Powiatowych Igrzyskach Dzieci w Tenisie Stołowym Drużynowym, które odbyły się w Lipinach Dolnych. Głównym organizatorem zawodów było Powiatowe Stowarzyszenie Sportu Szkolnego w Biłgoraju i Uczniowski Klub Sportowy Dynamika w Lipinach Dolnych. Drużyna Dziewcząt w składzie: Bodek Zuzanna, Marczak Magdalena zajęła V miejsce. Chłopcy w składzie: Buczkowski Jakub, Tupaj Filip -  IX miejsce. Gratulacje dla naszych uczniów za awans i udział w zawodach powiatowych.

          • „Rozwój kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną w Gminie Księżpol”

          • Wójt Gminy Księżpol ogłasza nabór wniosków skierowany do uczniów klas 1-8 uczęszczających do szkół podstawowych  mieszkających lub uczących się na terenie gmin zagrożonych trwałą marginalizacją w województwie lubelskim lub z obszaru objętego projektem na zajęcia dodatkowe dotyczące projektuRozwój kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną w Gminie Księżpol w ramach programu operacyjnego: Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, Priorytet X Lepsza edukacja, Działanie 10.3 Kształcenie ogólne.

            Celem głównym projektu jest nabycie lub rozwijanie kompetencji i umiejętności cyfrowych oraz wsparcie uzdolnień i zainteresowań 90 uczniów szkół podstawowych poza edukacją formalną z obszaru gminy Księżpol. Projekt realizowany będzie w okresie  do XII 2024 roku.

            W ramach projektu przewidziane są zajęcia dodatkowe dla uczniów szkół podstawowych, obejmujące dwa zadania:

            Zadanie 1. AKADEMIA CYFRZAKÓW. Program wsparcia rozwijania kompetencji cyfrowych , umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną, w tym:

            • Zajęcia grupowe w ramach AKADEMIA CYFRZAKÓW- 24 godziny dydaktyczne dla 90 uczniów.
            • Coaching szkoleniowy – zajęcia indywidualne w formie coachingu szkoleniowego: 6 h zegarowych dla każdego uczestnika projektu
            • Mentoring edukacyjny - indywidualne wspieranie postępów uczestnika projektu w rozwijaniu kompetencji cyfrowych w kontekście zainteresowań: 6 h zegarowych  dla każdego uczestnika projektu.

            Zadanie 2. Walidacja kompetencji cyfrowych.

            Walidacja nabytych kompetencji cyfrowych (1 h zegarowa x uczestnik x 2 ekspertów, łącznie 90 godzin). Walidacja tj. weryfikacja nabytych kompetencji cyfrowych będzie miała na celu sprawdzenie czego nauczył się uczestnik, czy określone kompetencje cyfrowe zostały osiągnięte a zainteresowania ukierunkowane. Wynik walidacji zostanie omówiony z uczestnikiem projektu i rodzicem/opiekunem ucznia.

            Na zajęciach grupowych w ramach Akademii Cyfrzaków dla wszystkich uczestników projektu przewidziana jest usługa cateringu (napoje, przekąski).

            W programie zajęć wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych w zakresie wybranych tematów z pięciu obszarów ramy „DigComp”. Na zajęciach w szczególności będą realizowane następujące moduły:

            - Komunikacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych;

            - Netykieta. Świadomość norm zachowania oraz właściwe postępowanie (know-how) podczas wykorzystania technologii cyfrowych;

            - Tworzenie treści cyfrowych. Tworzenie i edycja treści cyfrowych w różnych formatach;

            - Bezpieczeństwo. Narzędzia służące ochronie;

            - Protecting health and well-being. Umiejętność unikania zagrożeń zdrowotnych i zagrożeń dla dobrostanu fizycznego i psychicznego podczas korzystania z technologii cyfrowych.

            Projekt jest zorganizowany w sposób dopasowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, umożliwiając im pełen dostęp do udziału w projekcie. Projekt realizowany jest zgodnie z polityką równości szans kobiet i mężczyzn.

            Uczeń zainteresowany udziałem w projekcie musi spełnić kryteria kwalifikowalności, uprawniające do udziału w projekcie zgodnie z REGULAMINEM REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE „Rozwój kompetencji, umiejętności, uzdolnień, zainteresowań uczniów poza edukacją formalną w Gminie Księżpol” .

            Osoby zainteresowane uczestnictwem w Projekcie proszone są o wypełnienie „Formularza zgłoszeniowego  uczestników projektu” - załącznik nr 1, wraz z pozostałymi załącznikami, załączenie wymaganych dokumentów i złożenie kompletu w Biurze Realizatora Projektu tj. w Urzędzie Gminy Księżpol, ul. Biłgorajska 12, 23-415 Księżpol.

            Rekrutacja będzie prowadzona w sposób ciągły i otwarty, do momentu zrekrutowania 90 osób w podziale na 6 grup. Osoby, które zgłoszą się do projektu zostaną zrekrutowane na podstawie spełniania kryteriów formalnych, określających spełnianie wymogów grupy docelowej, na podstawie złożonych dokumentów. Z rodzicem/opiekunem prawnym ucznia zostanie zawarta umowa o udziale w projekcie.

            Wykaz wymaganych dokumentów:

            Załącznik nr 1 – FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY UCZESTNIKÓW PROJEKTU – UCZEŃ

            Załącznik nr 2 - ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

            Załącznik nr 3 - Zgoda Rodzica/Opiekuna prawnego na uczestnictwo dziecka w projekcie

            Załącznik nr  4 - Deklaracja uczestnictwa w projekcie

            Załącznik nr 5 - Wykaz wymaganych do dostarczenia, niezbędnych dokumentów potwierdzających spełnienie przez uczestnika projektu kryterium kwalifikowalności uprawniających do udziału w projekcie

             

             

          • Dzień Babci i Dziadka u przedszkolaków

          • ,,Babuniu, Dziadziuniu! 

            W dniu Waszego Święta,

            Życzenia składają Wam wszystkie wnuczęta,

            Wy zawsze wszystko najlepiej wiecie,

            Smutno by było bez Was na świecie!"

            Dziękujemy pięknie wszystkim za obecność i wspaniałą atmosferę. Wszystkiego co najpiękniejsze dla kochanych Babć i Dziadków .

            Dziękujemy Rodzicom za przygotowanie poczęstunku i pomoc w organizacji.

          • III Powiatowy Konkurs Kolęd i Piosenek Świątecznych w Aleksandrowie

          • 12 stycznia uczennice z naszej szkoły wzięły udział w III Powiatowym Konkursie Kolęd i Piosenek Świątecznych w języku polskim, angielskim i niemieckim pod patronatem Wójta Gminy Aleksandrów. Do konkursu zgłosiło się bardzo dużo wokalistów i zespołów muzycznych. Pomimo dużej konkurencji Alicja Denys z klasy IV oraz Dagmara Surmacz również z klasy IV otrzymały wyróżnienie w kategorii uczniów 4-6. Dziewczynki zaśpiewały utwory w języku angielskim pt. „Deck the halls” i „Snowflakes”.  Najwyższą notę jury i tym samym pierwsze miejsce zdobyła Zuzanna Bodek z klasy VI.  Wykonała piosenkę w języku angielskim pt. „Rocking around the christmas tree”. Zuzia wykazała się nie tylko ogromnym talentem wokalnym, ale również przygotowała ciekawy układ taneczny do tego utworu.

            Gratulujemy wszystkim uczestnikom i życzymy dalszych sukcesów w kolejnych konkursach.  

          • Zabawa sztuką - lodowe obrazy

          • Tegoroczna zima sprzyja wykonywaniu "lodowych obrazów". Dzieci z grupy 5-6 - latków w ramach projektu Zabawa Sztuką podjęły to zadanie. A oto rezultaty ich pracy. 

          • Projekt ,,Zabawa Sztuką"

          • Grupa 5-6 - latków wykonała zadanie nr 18 pod nazwą "Witraż". Dzieci poznały co to jest witraż, z czego się składa a także przedstawiono im twórczość Gerharda Richtera i jego witraże. Wykonane prace posłużyły nam jako piękne dekoracje naszego oddziału przedszkolnego.

    • Kontakty

  • Galeria zdjęć

      brak danych